theorie les 3 Fohnen

Inhoud les 3:

  1. Elke leerling benoemt 3 eigen persoonlijke leerdoelen vanuit de Melba score lijst. ( deze zijn om de mentor gekozen) en aanwezigheid controleren
  2. Kort deze les doorlopen; wat kunnen de leerlingen verwachten vandaag
  3. Fohnen

Om te kunnen fohnen dien je eerst het haar af te delen in vier vlakken; de vier vaksverdeling.

Dan zorg je er voor dat je geen stukjes overslaat en dat je goed georganiseerd kunt werken. Het haar is dan goed verdeel zodat je links en rechts, onder en boven de juiste verdeling krijgt bij het eindresultaat.

 

Er volgt een werkkaart vier vaks verdeling.

Verschillende vormen Fohnen:

Let op in het algemeen gelden de volgende zaken bij fohnen:

-          Fohnen doe je altijd met nat haar, door haar valt niet te fohnen

-          Om het haar te beschermen verdeel je eerst een tennisbal haarschuim al stempelen en daarna wrijvend in het haar.

-          Kam het haar door.

-          Je blaast met je fohn altijd in de richting waar je het haar heen wilt laten vallen.

-          Zorg dat je fohn niet te heet staat zodat het de klant kan verbranden of onprettig aanvoelt.

-          Fohn niet in het gezicht van de klant.

Droogfohnen

Je gaat het haar drogen, je probeert het entjes in model te fohnen maar je doel is vooral om de klant niet met nat haar naar buiten te laten gaan. Soms heb je het nodig om een verdere behandeling ( zoals verven) te kunnen uitvoeren.

 

Volume fohnen              

De klant wil graag meer volume in het haar. Met deze manier van fohnen blijft het haar ook langer goed in model.

Bolfohnen

Bolfohnen gebruik je bij klanten met korter haar die graag meer volume willen.

 

Scrunchen         

De klant heeft kort haar dat een beetje wild moet worden. Je houdt de fohn in je schrijfhand en met je vrije hand ga je aan het werk. Met je muis draai je op een klein stukje van het hoofd. Je houdt de fohn eronder. Er ontstaat een piekerig effect.

 

Krullen fohnen               

Nadat je via een vakverdeling de rollers hebt ingezet, gaat de klant onder de kap. Deze dien je op de juiste manier in te stellen. Wij doen dat niet op school.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Klaarzetten materialen

 

  1. Demonstratie Fohnen door docent

 

  • Bolfohnen
  • Volume fohnen

 

  1. Werkkaart viervakverdeling en fohnen

Leerlingen werken in tweetallen

De ene leerling voert wat wat de andere leerling hardop voorleest wat op de werkkaart staat.

De werkkaarten bevatten zo min mogelijk tekst en daarmee prikkels.          

 

In tweetallen wordt een viervaks verdeling gemaakt.

Na het maken van een viervaksverdeling gaan leerlingen oefenen met föhnen.

De leerlingen gaan het haar in model brengen volgens een van de gedemonstreerde manieren van föhnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 werkkaart 4 vaksverdeling

 

Materialen:

  • Oefenhoofden kort/halflang haar
  •  Waterspuit
  • Puntkam
  • afdeelklemmen
  • Kapmantel
  • Ronde borstels in verschillen formaten
  • Grove kam
  • Ontwarborstel
  • Fohn met opzetstuk
  • Handdoeken

 

 

Vier vaks verdeling

 

In stappen

  1.  

Borstel het haar helemaal uit

 

  1.  

Spuit het haar helemaal nat

 

  1.  

Kam het hele haar naar achteren

 

  1.  

Maak een scheiding helemaal naar achteren tot in de nek

  • Let op dat het een rechte scheiding is
  • Let op dat de scheiding precies in het midden zit

 

  1.  

Zet de ene kant vast met een afdeelklem

 

  1.  

Meet het hoogste punt van het hoofd

  • Door de punt kam op de scheiding te leggen
  • Waar de puntkam het hoofd raakt, is het hoogste punt van het hoofd
  1.  

Trek nu vanaf dit punt een scheiding naar het oor

 

  1.  

Zet de twee partijen vast met een afdeelklem

 

  1.  

Doe dit nu ook aan de andere kant

 

  1.  

Je hebt nu vier vlakken

 

  1.  

Controleer of de scheiding precies en recht zijn getrokken

 

 

 

  1. De leerlingen wisselen om. De ander leest nu voor terwijl de ene het uitvoert.

 

  1. Opruimen; spullen gaan droog en schoon op de juiste plaats terug in de kast.

In het kappersvak is het belangrijk dat er netjes wordt omgegaan met materialen en dat de werkplek er schoon en verzorgd uitziet.

 

  1.  Herhalen van wat er vandaag is geleerd. Dit is een klassikaal interactief onderdeel.
  2. Het uitreiken van leerling materiaal om in eigen map te stoppen.

 

  1. 11.    Scoren van persoonlijke leerdoelen ahv de melba scoringslijst. De docent houdt de scoringslijsten bij. Aan het einde van de vier lessen kunnen deze scoringslijsten aan de mentoren gegeven worden. de mentoren zullen de lijsten als bewijsmateriaal in het Portfolio van de leerling toe voegen.

 

 

Einde les 3