theorie les 2 Vlechten
Inhoud les 2:
- Elke leerling benoemt 3 eigen persoonlijke leerdoelen vanuit de Melba score lijst. ( deze zijn om de mentor gekozen) en aanwezigheid controleren.
- Kort deze les doorlopen; wat kunnen de leerlingen verwachten vandaag
- Herhaling gedrag in een kapsalon:
Klassikaal en interactief doornemen hoe het gedrag er in een kapsalon uitziet.
Hoe zat het ook alweer?
Weet je nog hoe we dat vorige week hebben nagespeeld?
- Wat zegt dat over jouw gedrag als je later in een kapsalon zou werken?
- Theorie lang haar verzorgen bespreken:
Functie van haar:
- Sieraad, je laat zien wie je bent;
- een sociale functie en
- een beschermende functie.
( bron traject zorg-welzijn, 18 haarverzorging KBL
Hoe je sieraad eruit ziet is voor iedereen anders
Hoe groeit haar?
Haar groeit van onder de huid naar buiten, wordt naar buiten geduwd.
Met ongeveer 1 cm per maand.
Haaruitval is ongeveer 40-60 haren per dag.
Een haar gaat 7 jaar mee.
De buitenste laag van een haar heet de schubbenlaag
Zie op de plaatjes een open en een gesloten schubben laag.
De schubbenlaag is een beschermde laag. Het haar glanst als de schubbenlaag gesloten is.
Soorten haar:
Stijl = rond
Golvend = ovaal
Kroezend = plat/band
http://www.haaradvies.info/pagina.php?pagina=15
Maten haar:
- Fijn haar: 0,03 mm doorsnee
- Normaal haar: 0,06 mm doorsnee
- Dik haar: 0,09 mm doorsnee
Dit valt te meten met een haar meter
- Demonstratie ontwarren lang haar
- Demonstratie vlechten
- Tweetallen maken
- Leerlingen pakken de materialen en gaan in tweetallen oefenen
De leerlingen mogen zelf weten welke vorm van vlechten ze gaan oefenen.
De tweetallen mogen kiezen of ze op elkaars haar oefenen of op een oefenhoofd.
- Drie strengenvlecht
- Vier strengenvlecht
- Vissengraat
- Invlechten
- Opvlechten
- waterval
https://www.youtube.com/user/haarinvlechten?feature=watch
in totaal 18 vlechtfilmpjes te zien waar je kunt doorklikken naar de juiste keuze.
- De leerlingen wisselen om. De ander leest nu voor terwijl de ene het uitvoert.
- Opruimen; spullen gaan droog en schoon op de juiste plaats terug in de kast.
In het kappersvak is het belangrijk dat er netjes wordt omgegaan met materialen en dat de werkplek er schoon en verzorgd uitziet.
- Herhalen van wat er vandaag is geleerd. Dit is een klassikaal interactief onderdeel.
- Het uitreiken van leerling materiaal om in eigen map te stoppen
- 14. Scoren van persoonlijke leerdoelen ahv de melba scoringslijst. De docent houdt de scoringslijsten bij. Aan het einde van de vier lessen kunnen deze scoringslijsten aan de mentoren gegeven worden. de mentoren zullen de lijsten als bewijsmateriaal in het Portfolio van de leerling toe voegen.
Einde les 2
Maak jouw eigen website met JouwWeb