theorie les 1 Haar wassen
Inhoud les 1:
- Elke leerling benoemt 3 eigen persoonlijke leerdoelen vanuit de Melba score lijst. ( deze zijn om de mentor gekozen) en aanwezigheid controle.
- Kort deze les doorlopen; wat kunnen de leerlingen verwachten vandaag
- Klassikaal doornemen ahv een woordweb:
Omgang met klanten; vanaf binnenkomst tot vertrek
Rollenspel van een klant die binnenkomt
- Rollenspel van een klant die weggaat
- Theorie haar wassen bespreken:
Soorten shampoo
- reinigende shampoo
- verzorgende shampoo
voor:
- normaal haar; deze shampoo zorgt ervoor dat de zuurgraad van de haren hetzelfde blijft en in evenwicht is.
- vet haar; deze shampoo heeft een remmende werking op de talgklieren die vet produceren.
- droog haar; deze shampoos stimuleren juist de talgklieren. Het natuurlijk talg wordt aangevuld.
- fijn haar; deze shampoo zorgt ervoor dat het haar er minder slap uitziet.
- Hoofdroos; deze shampoo heft een remmende werking op roosvorming en gaat de jeuk tegen.
Wastechnieken:
Oppervlakte wastechniek:
Dit is wassen waarbij je een lichte druk uitoefent op het hoofd. Het doel is om het haar te reinigen voordat het verder behandeld wordt. Je gebruikt deze wastechniek bij vet haar. Je wilt de talgklieren n iet stimuleren meer talg aan te maken.
Normale wastechniek:
Dit is wassen met een normale druk. Met als doel het normale haar te reinigen.
Dieptewastechniek:
Je wast het haar met met flinke druk. Je doet dit bij erg verontreinigd haar en bij mensen met een droge hoofdhuid. Je wilt de talgklieren stimuleren om talg aan te maken.
Veiligheidsregels voor in de kapsalon:
|
Veiligheidsregels voor in de kapsalon |
|
Scharen en messen worden meteen opgeruimd en blijven nergens liggen
|
|
Scharen maak je dicht
|
|
Als je iets hebt laten vallen, raap je dat meteen op
|
|
Chemische stoffen zijn gevaarlijk! Doppen goed dichtdraaien en terug in de kasten zetten
|
|
Chemische vloeistof komt niet in contact met huid/ogen
|
|
Stekkers gaan alleen in geaarde stopcontacten
|
|
Trek de stekker niet met de snoer uit het stopcontact maar pak de kop goed vast en houdt met je andere hand het stopcontact tegen
|
|
! raak elektrische apparaten ( Föhn) alleen aan met droge handen
|
|
Berg natte doeken meteen na gebruik op ivm stroom
|
|
Elektrische apparaten mogen nooit in de wasbak liggen
|
|
Als je een apparaat verplaats haal de stekker uit het stopcontact
|
|
De snoer van een föhn draai je met opruimen losjes om de föhn heen
|
|
Het roosters van de föhn hou je van je af, hij kan doorbranden als er niet voldoende lucht in kan
|
- Kijken naar het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=uuHrT9HJklk
Dit duurt te lang om helemaal te kijken, de docent scrollt door waar mogelijk.
- Klaarzetten materialen
- Demonstratie haren wassen door docent
- Werkkaart haren wassen en oefenen
Leerlingen werken in tweetallen
De docent maakt tweetallen, deze tweetallen blijven hetzelfde tijdens alle lessen
De ene leerling voert wat wat de andere leerling hardop voorleest wat op de werkkaart staat.
werkkaart haren wassen
|
Materialen:
|
Haar wassen |
In stappen: |
|
Doe de kapmantel om
|
|
Haar ontwarren
|
|
Handdoek over de schouders doen zodat er geen water in de nek kan lopen
|
|
Klant installeren bij de wasbak
|
|
Haren natmaken
|
|
Shampoo aanbrengen
|
|
Wassen en masseren
Oppervlakte-, normale-, diepte reiniging
|
|
Uitspoelen
|
|
Controleren en eventueel wassen herhalen
|
- De leerlingen wisselen om. De ander leest nu voor terwijl de ene het uitvoert.
- Opruimen; spullen gaan droog en schoon op de juiste plaats terug in de kast.
In het kappersvak is het belangrijk dat er netjes wordt omgegaan met materialen en dat de werkplek er schoon en verzorgd uitziet.
- Herhalen van wat er vandaag is geleerd. Dit is een klassikaal interactief onderdeel.
- De uitreiking van leerlingen materiaal om in eigen map te stoppen.
- 14. Scoren van persoonlijke leerdoelen ahv de melba scoringslijst. De docent houdt de scoringslijsten bij. Aan het einde van de vier lessen kunnen deze scoringslijsten aan de mentoren gegeven worden. de mentoren zullen de lijsten als bewijsmateriaal in het Portfolio van de leerling toe voegen.
Einde les 1
Maak jouw eigen website met JouwWeb